donderdag 8 augustus 2013

Schepping 4 - Groen is gras

Deze week heb ik weer aan het Schepping - schilderij gewerkt en me nu geconcentreerd op het gras, de aarde. Omdat ik er zo veel stukjes van nodig zou hebben, had ik mooi eens de gelegenheid om 1 techniek met 3 verschillende soorten materiaal uit te testen; folie, poeder en inkt. Kijk mee naar de resultaten:
gg03 
4 Verschillende kleuren groene FIMO gehakt en in 3 porties verdeeld. 1 deel gemengt met folie snippers, 1 deel met goudpoeder en 1 deel met gouden inkt.
gg09
De foliesnippers en de inktsnippers konden met wat moeite tot een klont geduwd worden (latex handschoenen aan) maar met het poedermengsel lukte dat niet. Door de poeder plakten de stukjes niet meer aan elkaar dus die heb ik verspreid op een dikke plak klei:
gg08
Ik ben begonnen met het poedermengsel. Uitgespreid op een plak klei dus, plak klei daar boven op en toen plakte het nog niet. Flink aangedrukt en gerold, maar nee hoor, veel te veel poeder gebruikt.
gg15
De bovenste plak klei omgedraaid en de schone kant op de klontjes en toen bleef het eindelijk plakken. In stukken gesneden, gestapeld en daar ontstond een soort van mocume cane.
gg18
Van bovenaf plakken er van af gesneden, want ik wilde natuurlijk de verschillende stukjes terugzien met het poeder.
gg21
Van boven af gesneden werd het grof, van de zijkant afgesneden werden het streepjes:
gg22
Toen de klont die met folie gemengd was gesneden:
gg31
Dat was al veel meer wat ik bedoeld had. Mooie patronen van de verschillende tinten groen met daartussen gouden randjes (en zilver en koper want ik had gemengde vlokken gebruikt). Dit was het resultaat van de folietest:
gg33
En als laatste de klont gemengd met de inkt gesneden:
gg34
Snijden was veel makkelijker dan die met de folie, maar oo wel redelijk plakkerig nog, met een heat-gun op flinke afstand (anders bak je het gelijk) de inkt gedroogd:
gg37
Zeer tevreden met de resultaten van de test:
gg29
gg30
3x dezelfde techniek, maar 3x met andere materialen; folie, poeder en inkt.
In het schilderij heeft het dit resultaat:
gg48
Ná de zondeval moest de grond duidelijk anders zijn; hard werken om de grond te bewerken, gebrek aan water. Dat heb ik op deze manier uitgewerkt:
Een hele dunne plak gemengd groen (restjes van de gras-serie) op een hele dikke plak bruin. 
Bovenkant met de heat-gun drogen.
Door de pastamachine draaien op de dikste stand, kwartslag draaien en door de pastamachine draaien op de middelste stand. Je ziet de gedroogde groene laag breken en de zachte bruine laag komt er doorheen.
gg49
Ook de hemellichamen (in de vorm van sterren) heb ik deze week gemaakt:
Zon, maan en sterren uitgestoken uit een dikke plak geel die bedekt was met goudfolie. 
Blauwe en witte klei gehakt en gemengd en daar plakken van gemaakt. 
De sterren er op gedaan en een paar weer mee gedraaid met de plak.
De rest van de sterren op de vierkantjes geduwd zodat er wat reliëf ontstond. 
De zon en maan heb ik niet gebruikt, het werden een soort van "Teletubbie" afbeeldingen, té schattig...
Dus de schepping van de hemellichamen wordt vertaald in het schilderij met alleen de sterren:
gg50
en het geheel ziet er nu zo uit:
Je kan op de foto hierboven klikken om te vergroten!

en ik kón het natuurlijk niet laten om van de restjes een kralen setje te maken,
mooi als herinnering aan dit schilderij, wat ik toch voor bijna een jaar af moet gaan staan straks...
gg51
Volgende week weer verder; 8 september moet het klaar zijn, 
eigenlijk wil ik het 1 september op de startzondag al af hebben...
groetjes Karin Robberse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten