vrijdag 2 augustus 2013

Nieuwsbrief FIMO Sieraden en kralen Augustus 2013


Beste FIMO Sieraden en kralen fans,

Graag wil ik deze nieuwsbrief beginnen met waar ik zelf het meest enthousiast over ben; nieuwe drukknop pennen.
Ik heb er al zoveel vragen over gekregen: "Wanneer kan je de drukknop pennen weer leveren?" en nu kan je ze weer bestellen.
Het is een nieuwe soort geworden, niet met een kartonnen kokertje, maar met een aluminium kokertje.
De werkwijze is hetzelfde, pen uit elkaar halen, kokertje bewerken met FIMO en bakken; pen weer in elkaar zetten!
Door het zilverkleurige kunststof van het dopje en de de drukknop zien ze er heel stijlvol uit.
Ik had ook liever gezien dat die ook van metaal waren geweest, maar dat drijft ook gelijk de prijs weer heel erg omhoog.
Dus ik heb voor deze pennen gekozen. De kleur van het kokertje kan verschillen, maar daar zie je na het bewerken niets meer van.

Zo haal je hem dus uit elkaar...

En als je een zwart buisje met witte FIMO bewerkt, zie je daar dus niets meer van!

__________________________________________________________________________
Waar ik zelf al een tijdje naar op zoek was, was een "Touch screen pen" of ook wel "Stylus" pen die ik kon bewerken met FIMO
en ook die heb ik gevonden, hieronder pronkt hij dus al aan mijn Ipad (met een Dust-plug in de koptelefoon ingang)

Kaal ziet hij er zo uit; zo krijg je hem als je besteld:

heel eenvoudig een aluminium buisje met een touch screen dopje.

Bekleed het buisje met FIMO

Eén kant maak je netjes dicht (de gezaagde kant) en één kant laat je open.

draai evt. nog een schroef oogje in de dichte kant, dit kan al voor het bakken

van de restklei er nog wat kraaltjes bij gemaakt,
Na het bakken lijm je het touch screen dopje in de open kant van het pennetje.

En zo ziet hij er uit in vergelijking met de basic FIMO pen:

Schroefoogje, Dust-plug en driehoek hangertje er even los bij bestellen als je hem zo wilt maken.
Touch screen pen werkt op alle beeldschermen van touch screen apparaten, Ipad, Iphone's en alle andere.
Meer precisie met wát je aanraakt, minder fouten met typen en geen vette vegen op je scherm.
Ik ben er blij mee!
___________________________________________________________________
Je ziet hierboven al een nieuwe techniek, ik noem het de FIMO Patchwork techniek.
Stap voor stap zal ik je straks laten zien hoe ik dat heb ontdekt. Dat begon dinsdag, toen Ada en ik weer
verder gingen werken aan het FIMO schilderij over de Schepping.

In de bijbel, in Genesis kan je lezen hoe God de aarde schiep, hoe Hij alles tot leven riep en alles maakte.
In September zal het nieuwe bijbel onderwijs seizoen starten met een paar preken over Adam en Eva en
bij elk onderwerp zochten ze een kunstwerk; of ik de spits wilde afbijten met dit onderwerp; de Schepping.
Ik hoefde niet lang na te denken en al snel was ook Ada enthousiast en dus gingen we aan de slag!
Hoe dat is begonnen en zich ontwikkeld kan je volgen op het FIMO Blog

Dinsdag maakte Ada dus de boom waar de vrucht aan zat die Adam en Eva aten (hier nog in bloei)
en ik ben de uitdaging aangegaan om Adam en Eva te maken:

En dat is dus heel goed gelukt!
Maar... toen had ik natuurlijk nog restjes FIMO over en was mijn werkblad nog vol met materiaal.
Ik wist al dat ik de pennen zou gaan introduceren en het materiaal wat er nog lag daagde me
uit om de pennen mee te gaan bewerken met dit als resultaat:

_____________________________________________________________
FIMO Patchwork stap voor stap:



Maak een dikke plak FIMO en leg daar metaal folie op en draai het steeds een stapje dunner
door de pastamachine, draai de plak elke keer een kwartslag.



Doe dit met verschillende kleuren en leg reepjes naast elkaar op een dunne plak restklei.

Herhaal het snijden en reepjes op een plak restklei leggen en dan krijg je deze blokjes.
Persoonlijk vind ik de kleuren niet heel erg mooi, deze techniek ga ik zeker nog in
andere, heldere en frisse kleuren opnieuw uitproberen.
Maar voor restjes vind ik het resultaat niet gek!

_____________________________________________________
Vorige maand was ik al met textiel garen bezig geweest om sieraden te maken en ik had ook al 1 ketting gemaakt,
maar met het speuren op het internet kwam ik op het volgende sieraad terecht en heb dit met de restjes
die nu nog over waren gemaakt:

Na het bakken kreeg ik dit alleen met grof geweld weer van het buisje af,
dus dat was niet voor herhaling vatbaar. Ik ga nadenken hoe dat eenvoudiger kan.

Twee uitgestoken rondjes op de achterkant van twee stiften
(die half uitgedroogd was en na het bakken dus helemaal...)

Gaatjes in de (gelakte) dopjes geboord en een groot oog aan een kettelstift gedraaid (dubbel, hele stift opgedraaid)


7 stukjes textielkoord van 45 cm. aan elkaar genaaid aan het uiteinde en het grote oog er in vast genaaid.

Kleine oogje door het gaatje van het dopje geduwd.

Kettinkje met slotje er aan bevestigd (tussendoor de ringen op het koord geregen)
met dit als resultaat:

I like it! Beetje warm voor nu, maar prima voor de herfst en lichter in gewicht dan het lijkt.
______________________________________________________
Als laatste nog een technische mededeling over de FIMO lessen.
Tot nu toe worden de lessen uitgegeven en verzonden in foto afdrukken van 13x18 cm.
Dit zal voorlopig ook nog wel even zo blijven, maar stapje voor stapje zullen alle lessen
ook worden omgezet in PDF lessen.
Dat wil zeggen dat je ze dus niet meer als foto afdruk toegestuurd krijgt, maar als een bestand
via de mail zal kunnen gaan ontvangen. De eerste les in PDF formaat is een feit;
78A PDF-FIMO les FIMO Bloemetjes om te schilderen
Hier onder zie je het resultaat van de les en ik heb ze ontwikkeld om te beschilderen,
maar als je ze in kleur maakt, zoals hier onder in wit en geel of in roze,
hoeven ze natuurlijk niet beschilderd te worden.


In de PDF les vind je duidelijke stap voor stap foto's en bij elke foto een korte beschrijving
hoe je zelf kunt maken wat als voorbeeld in de les te zien is.
Een materiaal lijst is ingevoegd en aan het einde van de les enkele foto's van variaties
in uitvoering van de les. Van deze les maakte ik o.a. deze schilderijtjes en voorwerpen:





Dit is dus de eerste les in PDF formaat, alle andere lessen zijn nog foto afdrukken!
Alleen als het er duidelijk bij staat zal het een PDF les zijn, ik verwacht er ongeveer
10 per maand in PDF om te gaan zetten. Pas als alle lessen in PDF formaat omgezet zijn
zullen de lessen in foto-afdrukken uit de webshop gehaald worden.

Geniet van deze zomermaand!

hartelijke groeten,
Karin Robberse & Ada van Soest


Website FIMO Sieraden en kralen: http://fimosieraden.nl
Webshop FIMO Sieraden en kralen: http://karinrobberse.nl
Website 2Precious.nl: http://2precious.nl

Blog: http://fimokralen.blogspot.nl/
Facebook: http://www.facebook.com/FimoSieradenKralen



1 opmerking: